veelgemaakte-fouten-webshop

Veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop

door

in

Veelgemaakte fouten bij het maken van een webshop

Je hebt producten die je aan de man wilt brengen. De manier hiervoor is een webshop beginnen. Even fröbelen op internet en het hele land kan jouw online winkel bezoeken. Tsjing tsjing, cashen maar. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar is het wel zo makkelijk? Onderstaand een aantal veelgemaakte fouten bij het starten van een webwinkel. De fouten zijn onderverdeeld in drie categorieën: “de voorbereiding”, “tijdens het bouwen” en “als de webwinkel online staat”.

Planning en voorbereiding

Als je aan de voorbereiding van een webshop begint, zijn er een aantal dingen die je beter niet kunt doen. Hieronder een aantal punten:

  • Geen ondernemingsplan.
    Als je een fysieke winkel begint start je met een ondernemingsplan. Daarin zet je de strategieën en verwachtingen. Je verwerkt je plannen en ideeën in het ondernemingsplan. Voor een webwinkel moet je ook een ondernemingsplan maken. Tijdens het maken van het ondernemingsplan merk je al snel of het plan levensvatbaar is en of je een succes kan maken van jouw idee.
  • Geen doelgroep bepalen.
    Je richt je met jouw producten op een bepaalde doelgroep. Er is een bepaalde groep consumenten, die jouw producten moeten gaan aanschaffen. Als je niet precies weet wie dit zijn en wat hun behoeften zijn, dan kan je jouw webwinkel niet optimaliseren voor deze doelgroep. Probeer daarom jouw doelgroep in kaart te brengen. Wie zijn het. Wat doen ze. Wat zijn hun wensen. Hoe kan je ze bereiken. Waar zijn ze gevoelig voor. Wanneer zijn ze online? Des te meer informatie, des te beter. Zo kan je jouw webwinkel optimaal afstemmen op de behoefte van jouw klant.
  • Onderschatting van het opzetten en het onderhoud van een webwinkel.
    Veel beginnende ondernemers denken dat ze er wel even een webwinkel bij doen. Dat is tenslotte helemaal van deze tijd. Even snel een extra inkomstenbron genereren. Maar zo werkt het niet. Een webwinkel vraagt onderhoud. En dat kost tijd. Veel tijd. Ook het opzetten van een webwinkel kost veel tijd. Zeker als er een flink aantal artikelen verkocht worden.
  • Denken dat bezoekers vanzelf komen.
    Veel ondernemers die een webshop beginnen denken dat klanten de website vanzelf zullen vinden. Dit is helaas niet het geval. Online zichtbaar zijn is niet makkelijk. Het vraagt tijd en geld om jouw aanwezigheid kenbaar te maken. De concurrentie is in bepaalde branches moordend. Er zijn forse inspanningen gevraagd om jouw webshop hoog te laten scoren in de zoekmachines. Als je jouw doelgroep ook via Social Media naar jouw webshop wilt leiden, gaan hier vele uren per week inzitten. De tijds- en inspanningsfactor wordt bij webwinkels bijna altijd onderschat.
  • Een onrealistische tijdsplanning maken.
    Vaak willen ondernemers te veel in één keer. Ze nemen te veel hooi op hun vork. De tijdsplanning komt al snel onder druk en het gevolg is dat er hoop stress ontstaat. In het ergste geval rollen er ook koppen en zitten project managers thuis met een burn-out. Wees eerlijk en probeer een realistische planning te maken. Bouw evaluatiepunten in. Zorg dat er ook ruimte is voor het wegwerken van eventuele vertragingen.

Een webshop bouwen

Ook tijden het bouwen van een webwinkel worden er veel fouten gemaakt. Dit gebeurt vaak als de eigenaar weinig tijd heeft, zich niet inleeft in de doelgroep of als de uitvoerende partij onder druk wordt gezet om de webwinkel voor een bepaalde datum op te leveren. Hieronder een aantal veelgemaakte fouten die tijden het bouwen van de webwinkel gemaakt worden:

  • Geen passende webwinkel-software.
    Webwinkels schiet als paddenstoelen uit de grond en daarmee ook de verschillende aanbieders van webwinkel-software. De webwinkel-software varieert in prijs en mogelijkheden. Bepaal van te voren welke functies je nodig hebt en wat je daar voor wilt uitgeven. Zoek daarna de passende webwinkel software en kijk of je budget de kosten dekt. Maak daarna de afweging en schaf de software aan. Er zijn ook voldoende gratis software-pakketten, waarmee je een prima webwinkel kunt bouwen. Vaak hebben die echter wel beperkte mogelijkheden. Zodra je extra functionaliteit wilt, moet dit wel betaald worden.
  • Geen beveiligde verbinding
    Sinds 2017 stelt Google het verplicht aan websites die gegevens ontvangen van een klant, dat de website beveiligd is. Een ssl certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding. Het bekende groene slotje verschijnt naast de url in de balk en http wordt https. Een beveiligde verbinding bevorderd ook het vertrouwen dat een webwinkel uitstraalt naar de bezoeker. Lees ook onze blog over Google verplicht websites beveiligde verbinding.
  • Geen goede hosting
    Een webwinkel kan een flinke belasting voor een server zijn. Zeker als er veel bezoekers tegelijkertijd zijn of als er complexe selectiemogelijkheden zijn om te zoeken. Zorg daarom voor een solide hosting. Liever geen shared hosting, waarbij je met tientallen andere websites op één server staat. Met een eigen server voor jouw webshop ben je niet afhankelijk van het verkeer op andere websites. De webwinkel mag nooit uit de lucht zijn.
  • Geen cache
    Een snelle laadtijd wordt steeds belangrijker. Consumenten wachten niet seconden lang tot een pagina geladen is. En Google weegt de laadtijd van een pagina zwaar mee voor de positie in de zoekresultaten. Met cache kan je bepaalde pagina’s op de server opslaan, waardoor hij ze niet opnieuw moet opbouwen, maar hij ze al gelijk razendsnel kan laten zien.
  • Geen overzichtelijke navigatie
    Probeer het menu zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden. Gebruik een rustig en goed leesbaar lettertype en een rustig kleurenpalet. Wil je ergens de aandacht op vestigen, doe dit dan met subtiel kleurverschil. Bezoekers houden niet van bonte kermiskleuren. Prop ook niet alles wat je verkoopt in het menu. Maak categorieën, geef de klant een heldere keuze.
  • Geen goede foto’s en teksten gebruiken.
    Er moeten aantrekkelijke duidelijke foto’s van de producten getoond worden. Als die er niet zijn, moeten die gemaakt worden. De foto(‘s) zijn voor de bezoeker immers mede bepalend of hij het artikel wil kopen of niet. Zorg er ook voor dat er een fallback is, indien er geen foto beschikbaar is. Laat dan een standaard foto zien met iets als “geen foto beschikbaar”. Ook moet er voldoende informatie gegeven worden bij ieder artikel. De bezoeker moet na het lezen van de informatie geen vragen meer hebben. Alles moet duidelijk zijn, zodat hij de juiste keuze kan maken. Tegenwoordig zie je vaak dat webwinkels dezelfde foto’s en teksten gebruiken. Buiten dat het niet onderscheidend is, straft Google dit ook genadeloos af. Originele foto’s en teksten kosten veel tijd, maar zijn de investering uiteindelijk meer dan waard.
  • Geen personalisatie
    Pas de webshop zo aan dat iedere klant gedeeltelijk andere content te zien krijgt. Afgestemd op een aantal factoren. Bijvoorbeeld zijn eerdere koopgedrag of het land waar hij vandaan komt. Probeer de bezoeker een unieke ervaring te geven, afgestemd op zijn persoonlijke wensen. Personalisatie werkt conversieverhogend. Dit geldt vooral voor grotere webshops. Lees ook onze blog over personalisatie van de website.
  • Contactgegevens niet duidelijk vermelden.
    Op sommige webwinkels staan de bedrijfs- en contactgegevens niet duidelijk vermeld. De bezoeker gaat bij vragen op zoek naar deze gegevens. Als deze gegevens niet of moeilijk te vinden zijn, werkt dit niet positief voor het vertrouwen. Ook consumenten weten dat er een hoop nepwebwinkels online zijn. Vertrouwen is daarom heel belangrijk en duidelijk vermelde contactgegevens zijn hier een onderdeel van. Het is overigens ook verplicht om deze gegevens op je webshop te tonen. BTW-nummer, adres en contactgegevens. Het ontbreken van deze gegevens kan je een flinke boete opleveren.
  • Juridisch niet op orde
    Een veelgemaakte fout  is dat de (verplichte) juridische documenten niet op orde zijn. Iedere webwinkelier is verplicht om een privacy verklaring (ook wel privacy statement of privacy policy) op hun webshop te zetten. Een webwinkel verzamelt persoonsgegevens en is verplicht de klant, door middel van de privacy verklaring, hierover te informeren. En verzamelt de webshop cookies, dan is het hebben van een cookiebeleid noodzakelijk. Er is echter nauwelijks controle op de naleving hiervan.
  • De verzendkosten niet duidelijk zichtbaar.
    Het is wettelijk verplicht dat een klant de verzendkosten moet kunnen vinden, zonder daarbij het aankoopproces te doorlopen. Klanten willen vanzelfsprekend weten hoe hoog de verzendkosten zijn. Laat je de verzendkosten alleen tijdens het bestelproces zien, dan loop je de kans dat klanten vroegtijdig uw website verlaten.
  • Geen goede betaalmogelijkheden.
    Je wilt het jouw klanten zo makkelijk mogelijk maken om een artikel uit de webwinkel aan te schaffen. De betalingsmogelijkheden zijn hiervoor van wezenlijk belang. Zorg er voor dat alle relevante betalingsmogelijkheden aanwezig zijn. Nederlandse klanten zijn gewend om in een webshop met IDeal te kunnen betalen. Zorg dat andere bekende betalingsmogelijkheden, zoals Credit Card en Paypal ook aanwezig zijn. In andere landen zijn andere betalingsmogelijkheden gangbaar. Heb je een webshop die zich op ander(e) land(en) richt, pas de betalingsmogelijkheden hier op aan. Het laatste wat je wilt is dat je de klant al bij de kassa hebt, maar dat ze dan toch afhaken.
  • Alle artikelen in één keer invoeren
    Bij een grote hoeveelheid producten is het verstandig om eerst een beperkt gedeelte van het assortiment in te voeren. Hierna kan getest worden en kunnen eventuele kinderziektes er nog uit gehaald worden. Met een klein aantal producten, blijft het geheel nog overzichtelijk en kunnen aanpassingen gemakkelijker gemaakt worden.
veelgemaakte-fouten-webshop

Als de webshop online staat

Als de webwinkel klaar is en online staat, dan begint het eigenlijk allemaal pas. Een webwinkel is nooit klaar. Het is een continue proces van monitoren, analyseren en optimaliseren. Dit zijn de meest gemaakte fouten als een webwinkel eenmaal online staat:

  • De webshop is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines.
    Enorm belangrijk. De artikelen in de webshop moeten gevonden kunnen worden. Besteedt veel aandacht aan de woorden waarop het product gezocht wordt. Optimaliseer de pagina voor dat specifieke product. Zorg dat de omschrijving, de titel, prijs en alle andere relevante informatie duidelijk beschreven staat.
  • De webshop is niet responsive
    Meer dan 50% van de online aankopen wordt tegenwoordig mobiel gedaan. Een webshop die niet responsive is, is dus een doodzonde. Zorg er voor dat alles goed meeschuift. En dat ook op een klein scherm de belangrijke informatie makkelijk gevonden kan worden. Zorg dat een aantal belangrijke elementen prominent in beeld blijven, waaronder het menu, de zoekfunctie en de call-to-action button.
  • Oude content
    Zodra een bezoeker de indruk krijgt dat de webshop verouderd is en niet onderhouden wordt, is de kans groot dat hij de webshop verlaat. Klassieke voorbeelden zijn Paas- en Kerstheaders, terwijl die feestdagen al lang voorbij zijn. Wat oudere voorbeelden zijn deelfuncties voor Hyves of producten die niet meer bestaan. Ook producten die uitverkocht zijn kunnen irritatie opwekken. Zeker als dit pas duidelijk wordt op het moment dat je het product toevoegt aan het winkelmandje. Probeer de website altijd actueel te houden of in ieder geval de illusie te wekken dat de website up-to-date is.
  • Niets meten
    Als je geen statistiekprogramma achter de webshop hebt draaien, kan je niet meten. En juist meten is zo ontzettend belangrijk. Als je inzicht krijgt in hoe de bezoeker op jouw webwinkel zoekt. Welke route hij aflegt. Welke pagina’s en producten veel bezocht worden en welke minder. Met zulke informatie kan je de webshop aanpassen om er zo meer conversie uit te halen. Meten = weten. Niet meten = niet weten.
  • Geen goede Social Media strategie.
    Veel ondernemers gaan met hun oren klapperen als ze het woord “Social Media strategie” horen. “Leuk, maar als het maar niet te veel tijd kost”, is een veelgehoord antwoord. Helemaal fout natuurlijk. Social Media is een geweldige manier om in contact te komen met je klanten. Maar het gaat niet zo maar, je moet er wel iets voor doen. Heel veel zelfs. In het algemeen komt het er op neer dat je niet constant moet lopen pushen dat ze jouw artikelen moeten kopen. Een succesvolle Social Media strategie is gericht op de lange termijn. Je probeert een band met de klant op te bouwen. Je geeft hem een goed gevoel door meerwaarde te creëren. Met tips, weetjes, leuke filmpjes etc. Op die manier betrek je klanten bij jouw bedrijf en zijn ze op den duur bereid om jouw producten te bestellen.
  • Geen budget voor online marketing.
    Veel ondernemers investeren wel in de webshop zelf. Maar daarna houdt het op. Ze denken dat het werk gedaan is en dat de rest vanzelf gaat. Maar dat is niet zo. Er moet geïnvesteerd worden in Online Marketing om de webwinkel te promoten. Als de niemand op de hoogte is van je webshop, dan zal je weinig verkopen.
  • Niet communiceren met je klanten.
    Het is belangrijk om jouw doelgroep steeds weer te bereiken. Zo laat je weten dat je er nog bent. Dat je actief bent. Je brengt de webshop weer onder de aandacht. Een goede manier hiervoor is Social Media. Maar ook nieuwsbrieven kunnen hier aan bijdragen. Probeer e-mailadressen van jouw klanten te verzamelen. Stuur ze regelmatig nieuwsbrieven met interessante content. Ook hier geldt weer dat het beter is als je niet direct probeert om dingen te verkopen. Een band met de webwinkel proberen op te bouwen is op de lange termijn lucratiever. Stuur je nieuwsbrieven regelmatig en op vaste tijden. Maar niet te vaak.
  • Niet doen wat je zegt.
    Doe wat je zegt. Als je in een contact met een klant iets beloofd, komt dat dan ook na. Tegenwoordig kunnen consumenten online overal ervaringen achter laten. Je wilt niet dat andere potentiële klanten slechte recensies over jou lezen. Ook als je dingen op de webshop beloofd, zoals bijvoorbeeld voor 21:00 besteld, de volgende dag geleverd, komt dit dan ook na.
  • Geen goede retourpolicies
    Je moet op het ergste voorbereid zijn. En dat klanten producten terug gaan sturen dat is zeker. Gemiddeld worden 20% – 50% van de artikelen geretourneerd. Met uitschieters naar beneden en boven, afhankelijk van de branche en het product. Met dit in je achterhoofd kan je de retourprocessen maar beter goed voorbereid hebben. Een retourformulier op je website, kunnen klanten de retourpolicy makkelijk vinden? Heb je een klantenservice. En kan een retour makkelijk financieel verwerkt worden? En logistiek? Allemaal dingen die je moet voorbereiden, zodat als het zo ver is, het proces soepel verloopt en de klant ook hier tevreden over blijft.

Conclusie: denk er niet te licht over

Tijdens de voorbereiding, het maken en als de webwinkel eenmaal online staat kunnen er een hoop fouten gemaakt worden. Probeer de genoemde punten zoveel mogelijk te vermijden. Een webwinkel is arbeidsintensief en vraagt tijd, geld en inspanning. De voordelen zijn duidelijk. Een goede webwinkel kan veel geld opleveren. Onderschat de impact van de werkdruk die een webwinkel geeft echter niet.